مطالب آموزشی
گرمازدگی
توصیه های لازم در رابطه با گرمازدگی
توصیه های لازم در رابطه با گرمازدگی.
1. خانه های خود را خنک نگهدارید: در طول روز پنجره ها را ببندید و در صورت تابش آفتاب به داخل منزل کرکره ها را پایین بکشید.
2. در شب، هنگامی که درجه حرارت محیط بیرون کاهش می یابد پنجره ها را باز کنید. اگر در محل زندگی شما دستگاه تهویه هوا روشن است، درها و پنجره ها را ببندید.
3. پنکه های برقی ممکن است کمی در فرار از گرما کمک کننده باشند ولی در درجه حرارت بالاتر از ۳۵ درجه سانتی گراد ممکن است در پیشگیری از گرمازدگی خیلی مفید نباشند. در این حالت مصرف مایعات اهمیت زیادی دارد٫خود را دور از گرما نگهدارید:در خنک ترین اتاق خانه (مخصوصا” در هنگام شب) اقامت کنید.
4. اگر برایتان مقدور نیست که خانه خود را خنک نگهدارید، ۲ تا ۳ ساعت در روز را در یک محیط خنک سپری کنید(مانند ساختمانهای اماکن عمومی که دارای دستگاههای تهویه و خنک کننده هستند).
5. از رفتن به محیط بیرون در طول گرمترین ساعات روز خودداری کنید.
6.
 بجای حمام یا دوش آب سرد می توانید از کیسه آب سرد یا حوله یا اسفنج حاوی آب سرد و شستشوی پاها استفاده کنید. از لباسهای سبک، گشاد و به رنگ روشن از جنس الیاف طبیعی استفاده کنید.
7. تا حد امکان از حضور در فضای آزاد و پیاده روی طولانی مدت و فعالیت های فیزیکی زیر نور خورشید خودداری شود. استفاده از کلاه های سایبان دار، لباس های نخی با رنگ روشن، همچنین استحمام مداوم از جمله روش هایی هستند که از گرمازدگی جلوگیری می نماید. یاد آوری می شود دمای خورشید می تواند دمای بدن را تا 15درجه فارنهایت افزایش دهد.
8. استفاده از عینک آفتابی با حفاظت استاندارد در مقابله با اشعه ماوراء بنفش (uv) 8.خورشید و همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی توصیه می گردد.
9. استفاده از خاکشیر، تخم شربتی و مصرف آبلیمو در آشامیدنی های روزانه به کاهش گرمازدگی و عطش ناشی از آن کمک می نماید..9
10.افراد سالمند و کودک و بیماران قلبی عروقی از جمله افراد حساس و از عمده قربانیان موج گرما هستند که در حد امکان بایستی در برابر شرایط گرمائی حفاظت شوند.
در حد امکان اصول کمک های اولیه مقابله با شرایط اضطراری حاصل از موج گرما را فرا گیرید..11
زمانی که مجبور به فعالیت در محیط باز هستید تعداد دفعات استراحت و فاصله انداختن بین کار را رعایت کنید..12
 
 
 
علائم گرمازدگی و روشهای مقابله به شرح ذیل می باشند:
کرامپ عضلانی حاصل از گرما زدگی: عبارت است از درد و اسپاسم عضلانی می باشد که عمدتا بواسطه گرما و رطوبت زیاد که طی آن بدن مایعات خود را از دست داده و پاها و شکم را درگیر می کند رخ می دهد.کرامپ عضلانی علامت و نشانه ای از اختلال بدن در نتیجه گرما می باشد.
شوک گرمایی: وضعیتی که در نتیجه فعالیت های فیزیکی شدید و یا فعالیت در زیر نور مستقیم خورشید، بدن بواسطه تعریق بیش از حد، آب خود را از دست داده و با کاهش شدید مایعات مواجه خواهد شد.
علائم شوک گرمایی:
سردی پوست، رطوبت و کرختی ورنگ پریدگی پوست، عرق شدید، سردرد، تهوع، سرگیجه ضعف و بی هوشی می باشد.
اقدامات: انتقال فرد گرما زده به یک مکان خنک، جداکردن لباس های تنگ به منظور خنک کردن آن همچنین مرطوب کردن پوست با استفاده از حوله مرطوب و باد زدن فرد گرما زده . اگر فرد هوشیار باشد به آن آب خنک داده شود.
اگر فرد گرما زده آب دریافت شده را از طریق استفراغ از دست دهد و یا هوشیاری خودرا از دست دهد، با واحد اورژانش (115) تماس حاصل نمایید.
گرمازدگی شدید: عبارت است از وضعیتی خطرناک و تهدید کننده حیات فرد گرما زده می باشدکه طی آن سیستم کنترل گرمایی از فعالیت باز ایستاده و کنترل خود را بر بدن از دست می دهد و بدن توان خنک سازی خود به خود را ندارد.
علائم گرمازدگی شدید:
احساس گرما، قرمزی پوست، خشک یا مرطوب آن، تغییرات سطح هوشیاری، استفراغ و بالا بودن دمای بدن
اقدامات: انتقال فرد گرما زده به یک مکان خنک، خنک سازی یا سرد کردن بدن فرد مذکور و اگر نیاز باشد به منظور خنک سازی سریعتر، از یخ یا کیف یخ و نیز بواسطه پیچاندن یخ در یک پارچه نسبت به خنک نمودن فرد اقدام گردد و عمدتا اندام یا اعضای بدن مانند مچ دست ها، قوزک پاها کشاله ران،گردن و زیر بغل ها خنک و سرد گردند.
 
منبع: واحد آموزش سلامت
شنبه 31 فروردين 1398   12:42:46